Screenshot-83

ژوپیتر لب JupyterLab جدید منتشر شد

مفتخریم به اطلاع شما برسانیم که در حال حاضر ژوپیتر لب در دسترس کاربران قرار گرفته است، رابط کاربری مبتنی بر وب نسل بعدی ژوپیتر لب برای استفاده روزانه منتشر شده است. ژوپیتر لب  در حقیقت یک محیط توسعه تعاملی است که کار با نوت بوک ، کد‌ها و داده‌ها را میسر و به مراتب آسان‌تر می‌کند.

روند تکامل ژوپیتر نوت‌بوک

پروژه ژوپیتر جهت توسعه نرم‌افزارهای Open Source یا منبع باز ، استاندارد‌های باز ( (Open standard) و خدمات محاسبات تعاملی و قابل تکرار کاربرد دارد. پروژه اصلی ژوپیتر نوت‌ بوک در ابتدا در سال 2011 و به منظور ایجاد روایت‌های محاسباتی قابل تکرار ایجاد شد. ژوپیتر نوت‌بوک به  کاربران اجازه می‌دهد  تا اسنادی که شامل live code  هستند  را با متن روایی ، معادلات ریاضی ، تجسم ، کنترل‌های تعاملی و سایر خروجی‌های غنی مدیریت کند و به اشتراک بگذارد. ژوپیتر همچنین بلوک‌های اساسی مانند مرورگر فایل ، پایانه‌ها و ویرایشگر متن را برای محاسبه تعاملی با داده‌ها ایجاد می‌کند.

ژوپیتر نوت ‌بوک به دلیل رشد سریع علم داده (Data Science) ) و یادگیری ماشینی  و افزایش محبوبیت نرم‌افزارهای منبع باز در شرکت‌ها یا دانشگاه‌ها بسیار محبوب شده است.

  • امروزه میلیون‌ها کاربر در بسیاری از حوزه‌ها از علم داده و یادگیری ماشینی گرفته تا موسیقی و آموزش از ژوپیتر نوت‌بوک استفاده می‌کنند و  جامعه بین‌المللی ژوپیتر نوت‌بوک تقریباً شامل تمامی کشورهای جهان می‌شود.
  • ژوپیتر نوت‌بوک  در حال حاضر از بیش از 100 زبان برنامه‌نویسی توسعه یافته پشتیبانی می‌کند 
  • بیش از 1.7 میلیون نوت بوک عمومی ژوپیتر در GitHub میزبانی شده است. نویسندگان ژوپیتر نوت‌بوک را همراه با تحقیقات علمی ، مجلات دانشگاهی ، روزنامه نگاری داده ، دوره‌های آموزشی و کتاب‌های مخصوص منتشر می‌کنند.

ناگفته نماند که  نرم‌افزارهای دیگر مانند اجرای کد از فایل‌های متنی به صورت تعاملی با نوت بوک با چالش‌هایی نیز روبرو شده است و عملاً سفارشی سازی و گسترش نوت بوک ژوپیتر کلاسیک که بر اساس فناوری‌های وب  سال 2011 ساخته شده است کمی دشوار است.

ژوپیتر لب  در دسترس است

ژوپیتر لب یک محیط توسعه تعاملی برای کار با نوت بوک ها ، کد و داده است. مهم‌تر از همه ، ژوپیتر لب از نوت بوک های ژوپیتر پشتیبانی کاملی  می‌کند. علاوه بر این ، ژوپیتر لب  این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از ویرایشگرهای متن ، پایانه‌ها ، نمایشگرهای داده و سایر اجزای سفارشی  سازی درکنار نوت بوک ها استفاده کنید.

ژوپیتر لب سطح بالایی از یکپارچگی بین نوت بوک ها ، اسناد و فعالیت‌ها را ایجاد می‌کند.  مثل :

  • کشیدن و رها کردن (درگ اند دراپ Drag-and-drop ) برای مرتب سازی مجدد سلول‌های نوت بوک و کپی آن‌ها بین نوت بوک ها.
  • اجرای کدها به صورت تعاملی از فایل‌های متنی (.py ، .R ، .md ، .tex ، و غیره)
  • با اتصال یک کنسول کد به یک هسته نوت بوک می‌توانید کدها را به صورت تعاملی و بدون درهم ریختگی جستجو کنید.
  • امکان ویرایش فرمت‌های محبوب مانند Markdown ، JSON ، CSV ، Vega ، VegaLite و موارد دیگر با پیش نمایش زنده  

بیش از سه سال است که ژوپیتر لب با بیش از 11000 تعهد و 2000 نسخه از بسته‌های npm و پایتون در حال ساخت است. همچنین علاوه بر توسعه دهندگان اصلی ، بیش از 100 مشارکت کننده از جامعه برنامه نویسی ، به ساخت ژوپیتر لب کمک کرده اند.

برای شروع ، مستندات ژوپیتر لب را برای  بررسی دستورالعمل‌های نصب و راه‌حل  حتماً مطالعه کنید و  یا از JupyterLab with Binder استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ژوپیتر هاب برای استفاده  بهتر از ژوپیتر لب بهره‌ بگیرید.

امکان سفارشی سازی ژوپیتر لب

ژوپیتر لب بر روی یک سیستم افزونه ساخته شده است که به شما امکان می‌دهد که ان را با نصب پلاگین های اضافی سفارشی سازی کنید  و یا حتی آن را ارتقا دهید. در واقع ، قابلیت داخلی خود ژوپیتر نوت‌بوک، پایانه‌ها، نرم‌افزار مدیریت فایل، سیستم منو و غیره توسط مجموعه‌ای از پسوندهای اصلی ارائه می‌شود.

  • همچنین پلاگین های دیگر می‌توانند در موارد زیر نیز به شما کمک کنند:
  • ارائه موضوعات جدید ، ویرایشگران فایل و بینندگان یا ارائه‌دهندگان خروجی‌ها در نوت بوک ها.
  • افزودن موارد منو ، میانبرهای صفحه کلید یا گزینه‌های تنظیمات پیشرفته
  • ارائه یک API برای سایر برنامه‌های افزودنی

برنامه‌های افزودنی ایجاد شده توسط انجمن در GitHub با موضوع ژوپیتر اکستنشن  به صورت اختصاصی برچسب گذاری شده‌اند و در حال حاضر شامل نرم‌افزار مدیریت فایل (GeoJSON ، FASTA و غیره) ، ادغام Google Drive ، مرورگر GitHub و پشتیبانی ipywidgets است.

اکستنش های ژوپیتر لب

در حالی که بسیاری از کاربران ژوپیتر لب افزونه‌های اضافی را نصب می‌کنند، شاید برخی از شما بخواهید اکستنش  اختصاصی خود را ایجاد کنید. API اکستنش ژوپیتر لب در طول سری انتشار بتا در حال تکامل است و در JupyterLab 1.0 تثبیت می‌شود. برای ساخت اکستنش های اختصاصی ژوپیتر لب لازم است به راهنمای توسعه دهنده ژوپیتر اکستنش و قالب‌های افزونه TypeScript یا JavaScript مراجعه کنید.

PhosphorJS، یک کتابخانه جدید جاوا اسکریپت برای ایجاد برنامه‌های کاربردی وب با قابلیت توسعه، عملکرد بالا و رومیزی توسعه یافته  برای ژوپیتر لب ساخته است که از فناوری‌های جاوا اسکریپت مدرن مانند TypeScript ، React ، Lerna Yarn و webpack استفاده می‌کند. آزمایش‌های واحد ، مستندات، استانداردهای برنامه نویسی سازگار و تحقیقات تجربه کاربری همه و همه برای  ارائه برنامه‌ای با کیفیت بالا لحاظ شده است.

حرف اخر

با قابلیت هایی جذابی که ژوپیتر لب دارد توجه همه را به خود جلب می‌کند . در این مقاله یکسری از ویژگی های جذاب ژوپیتر لب را با هم مرور کردیم برای اشنایی بیشتر با سایر این ویژگی ها باما همراه باشید.

افکارتان را باما در میان بگذارید

اطلاعات شما پیش ما امن هست، آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!